skip to Main Content
2 øvelser For En Friskere Rygg

«Alle har vondt i ryggen» – hvorfor det?

Alle har ikke vondt i ryggen. Men de aller fleste har en gang i livet problemer med ryggen, om mange har plager mange ganger eller under store perioder i livet. Det trenger ikke være slik! Så hvorfor er muskel- og leddplager den største årsaken til uhelse i Norge? En grunn er mangel på aktivitet. Når kroppen ikke er i bevegelse som den «er designet for» oppstår det spenninger som fører til dårligere funksjon. Her skal du få 2 øvelser for en friskere rygg, som på 10 minutter gir deg en bedre funksjon og «gjenoppretter fabrikkinnstillingene».

Kroppen tilpasser seg deg

Kroppen er ekspert på å tilpasse seg (adaptere) til sine omgivelser. Dersom man sitter mye vil kroppen gjøre deg bedre på den aktiviteten du bedriver; å sitte ned å bruke armene på et tastatur. Men det kommer ofte på bekostning av en velfungerende rygg. Muskulære ubalanser oppstår dersom man sitter for mye og er i for lite aktivitet. Men det skal ikke mye til for å «gjenopprette fabrikkinnstillingene» og vekke kroppens naturlige funksjon igjen. Her er to øvelser som på noen minutter hjelper deg tilpasse kroppen mot en bedre funksjon igjen.

Liggende 90: Legg deg ned på gulvet med føttene på en stol eller lignende, slik at du får 90 grader i kneledd og i hofteledd. Hendene legger du nedover (45 grader) og med håndflatene mot taket. Ligg i 5-10 minutter og la tyngdekraften gi deg en subtil men solid effekt der de viktige vektbærende ledd «tunes» mot bedre symmetri igjen.


Sittende 90: Lignende posisjon som ved liggende 90, men sittende mot veggen, og en større utfordring for deg! 🙂 Aktiverer de store muskelgruppene som er inaktive i sittende. Dette hjelper deg å «vekke» original design og skape en bedre funksjon i hofter og bekken. Klarer du 2 minutter?

Kjenner du forskjellen?

Kan du oppleve forskjell i hvordan kroppen kjennes etter de to øvelsene? En godt fungerende rygg påvirker mer enn bare ryggen. Posisjonen og funksjonen i ryggen skaper forutsetningene for skuldre, nakke osv, da kroppen er et system med flere deler som henger sammen. Du kan derfor med fordel gjøre disse «ryggøvelsene» for å behandle dine plager i skuldre, knær osv.

Lykke til!

For mer hjelp til behandling og oppsett av øvelsesprogramm, klikk her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back To Top