skip to Main Content
Slik Får Du En Smertefri Skulder

Vil du bli kvitt skuldersmerte? Er det skulderen som begrenser dine løft på gymmen eller hvor lenge du kan bære barnet ditt på armen? Vil du bli smertefri? Naprapatlandslaget hjelper deg bli kvitt skuldersmertene.

Hva er impingement?

Impingement betyr innklemming. Mellom overarmen og en del av skulderbladet kalt akromion, ligger det flere strukturer som kan bli irritert/ betent etter mekanisk overbelastning. Ofte er det en muskel som heter supraspinatus som er involvert. Utløsende faktorer kan være mye arbeid med armene over hodet, eller ensidig styrketrening i posisjoner som belaster skulderen slik at friksjon oppstår i rommet mellom de to beinbitene (overarmsbeidet og akromion). Et klassisk tegn på impingement er t det smerter når man løfter armen utover til siden (abduksjon). Det er smertefritt i start- og sluttfase, men et sted mellom 60 og 120 grader smerter det.

Bli kvitt skuldersmerte – men tenk globalt!

Smerten sitter i skulderen. Men er skulderen isolert? Nei, skulderen har mange ledd som skal jobbe sammen, noe som krever koordinering og god bevegelighet. Dersom stivhet i rygg og nakke oppstår påvirker det også skulderens posisjon, hvilket påvirker dens funksjon. En smertefull skulder, også impingement, er som regel et tegn på at det er et globalt problem, med et lokalt symptom. Kroppen er en helhet, et cybernetisk system der de forskjellige delene påvirker hverandre. Dersom en struktur blir «klemt inne» eller blir irritert over en dårlig funksjon i skulderen, men som årsakes av en dårlig funksjon fra et annet område, kommer man ikke i mål med lokal behandling/ trening, man må tenke globalt.

3 øvelser som gir deg bedre funksjon

Hva vil det da si å trene globalt for en skuldersmerte? Jo, som regel er det stivhet i brystryggen som er det mest sentrale å adressere. Når bevegeligheten blir bedre her, gir det en annen posisjon og funksjon i skulderleddet. Her kommer 3 øvelser, en som bedrer mobiliteten i brystrygg og musklene på skulderens fremside, og to for å styrke musklene på skulderens bakside, som ofte er for svake. Med disse er du et steg nærmere å bli kvitt skuldersmerten.

 

Bli kvitt skuldersmerte steg 1: BORDET: Hjelper deg med mobilitet i brystryggen og biceps/ bryst. Å holde denne posisjonen i 1 minutt, med set, 3 kan du sikte mot.
LIGGENDE ROING i ringer/ slynger: Bygger bedre funksjon i viktige muskler mellom skulderbladene og i skuldrene. Ta så mange du klarer og 3 set. God muskelbalanse er viktig for god funksjon, hvilket er en forutsetning for å bli kvitt skuldersmerte.
ROTASJONSTRENING MED STRIKK: Styrker utoverroterende muskler i skuldrene, disse er viktige for skulderens mekanikk. Antal repetisjoner: maks antal som du klarer, 3 set

Lykke til med øvelsene. Dersom du ikke kommer i mål med å bli kvitt skuldersmerte, ta kontakt med oss, her ser du oversikt over våre klinikker.

 

This Post Has 0 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back To Top