skip to Main Content
Hodepine

Hodepine er noe som 3% av oss opplever daglig og rundt 10% minst en gang i uken. Oftest er det ikke noe alvorlig som ligger bak, men dersom den vedvarer bør dentas på alvor. Det kanvære flere grunner til hodepine: spenningshodepine fra nakken, migrene, lite fysisk aktivitet, dårlig kroppsholdning, bruk av medikamenter mm.

Hvorfor?

Nakken formidler signaler til hjernen om kroppens posisjon, disse skal samordnes med øyets informasjon og innerørets signaler til hjernen. Dersom disse 3 sentralenes informasjon ikke samsvarer, kan hodepine oppstå.
Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine og pasienter med migrene kan få verre migreneanfall om de også har muskelspenninger i nakken. Derfor kan vi se et lengre intervall mellom migreneanfallene hos de vi har behandlet for spenninger i nakke/ skuldre.

Sitter du riktig?

Vi sitter stadig mer foran skjermen både på jobb og hjemme. Derfor er det viktig å tenke over sittestillingen. Det viktigste er variasjon. Bytt posisjon så ofte som mulig for å bryte opp den statiske belastningen. (kan være lurt å lage sin egen påminnelse, siden dette ofte er noe man glemmer i hverdagen. Skriv gjerne en huskelapp eller sett på alarm. Det kan også være bra å alliere seg med en kollega for å hjelpe hverandre). Dette gjør at du ”skrur på”
muskulaturen og får en ny belastning  og får i gang sirkulasjonen i kroppen.

 

Stress

Stress er noe som mange er kjent med, men veldig mange er ikke klar over at de stresser.
Når vi stresser er det fort gjort å flytte pusten opp i halsen og dermed bruke mye småmuskler i nakke/hals regionen. Disse er til for å hjelpe, men ikke ta hele jobben. Om vi får mye spenninger i dette området kan det fort lede til det vi kaller spenningshodepine. Tenk på å puste dypt med magen og ta gjerne noen minutter med fokus på det ila dagen. “Puste med magen” Ligg på ryggen og plasser den ene hånden over brystet og den andre på magen. Pust rolig inn med nesen og slapp av i magen. Nå skal du kjenne at magen hever seg, ikke brystet. Pust ut
igjennom nesen og munn samtidig som du kjenner av magen senker seg. Gjenta øvelsen 5- 10 ganger.

Behandling

En naprapat kan lindre hodepine ved å skape bedre blodsirkulasjon og bevegelse med muskel- og
leddbehandling, akupunktur og en innføring til kunden om hva som trigger hodepinen hos
akkurat den enkelte personen og da også tips om hva som kan gjøres for å redusere problemet. Det er også viktig å se på faktorer som søvn, stress, ergonomi, kost, væskeinntak og trening, da dette kan være med å framprovosere hodepine.

 

Finn din klinikk

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back To Top