skip to Main Content

Padel albue: ny sport, nye problemer

Padel vokser stadig i popularitet, kanskje takket være intensiteten i ballvekslingene og det sosiale aspektet ved å spille med 3 kompiser – et dopamin- og serotoninkick med andre ord. Du spiller på en mini-tennisbane med vegger, dvs. En blanding mellom tennis og squash. Det er bare to problemer med padel, sies det; du kan ikke presse inn nok kamper mellom jobb og familietid, og at du lett drar på deg skader. Vi vil hjelpe deg med sistnevnte. Vi ser at padelalbue og andre vanlige problemer kan oppstå. 

Padelalbue
Padelalbue – nytt navn for tennisalbue?

Padel albue og annen dritt

En ny aktivitet fører til en ny type belastning, og det tåler ikke kroppen godt, det er raske endringer der belastningen øker for fort i forhold til kroppskvaliteten. «Too much too soon» kalles vanligvis dette fenomenet. Vevet som blir slått og gir deg symptomer som en overbelastning, har rett og slett ikke tid til å bygge seg opp, eller nok hvile mellom kampene. Du får vondt.

40 år og vondt i leggen, hvorfor?!

Se for deg at du er 40 år og trener 1 time 4 ganger i uken totalt (kanskje noe eller alt er padel). Dette tilsvarer 4 timer eller 240 minutters belastning på en uke. Men en hel uke er hele 10 080 minutter, og 240 minutter er rett og slett en brøkdel av det. Resterende tid i voksen alder blir ofte brukt i relativt passiv / stillesittende tilstand. Det som skjer med vevene i kroppen da, er at ting (i tillegg til kontinuerlig å miste fleksibiliteten) får for lite grunnbelastning og fører til en forverret funksjon / kvalitet.

Årsaken til at 40-åringer for vondt i leggen, eller i verste fall ryker akillessenen i en padel kamp, ​​mens 13-åringen (en aktiv) kan spille, er nettopp denne; 40-åringen har dårligere kvalitet på musklene, delvis på grunn av naturlig aldring, men også fordi den savner all aktiviteten mellom de fire treningsøktene per uke. Mens 13-åringen spretter rundt, spiller og spretter og får hundrevis og kanskje tusenvis av lasteminutter på en uke (inkludert hans «4 timers trening»). Der får 40-åringen få liten eller ingen tid med belastning i utenom hans «trening». Forskjellen betyr at 13-åringen hele tiden holder nervesystemet og vevet friskt, mens en 40-åring spiller med en eldre kropp, som har 9840 inaktive minutter på en uke.

Løsningen?

Hvordan skal du da forhindre problemer når du spiller padle, eller rehabilitere best? Vi ser først på hvilke problemområder og skader som er vanligst i padel og hvorfor det oppstår. Vi gir deg løsningen!

Her er en kort video med eksempler på skadeforebyggende øvelser:

Padelproblemer – forskjellige typer

Padelalbue

Padelalbue er smerte på utsiden av albuen (noen ganger på innsiden), og oppstår når belastningen fra senefestet av musklene i albuen blir overbelastet og irritert. Kreftene som går gjennom albuen, når du treffer en ball med en racket er store, ettersom spaken blir lang. Dette kombinert med for lite kvalitet på vevet (som forklart ovenfor) og fører til overbelastning. Når du får smerter på utsiden av albuen, kalles det vanligvis en tennisalbue, men du, hvis du får den med å spille padel, kan den kalles en padelalbue. Årsak og effekten er den samme, og det er backhand-spillet som først og fremst skaper belastningen. I forehand er det mer belastning på innsiden på albuen, og om senefestet blir irritert her kalles allerede golfalbuen. Så, nye idretter, nye navn (men de samme mekanismene). Du kan også få problemer i håndleddet på grunn av belastningen.

Padelalbue
Undersøkelse av albue hos naprapaten

Vondt i korsryggen

Korsryggen, som andre deler av kroppen kan bli overbelastet om det er ”too much too soon”, om det skjer for stor belastning for tidlig

Livet som kontorarbeider med litt styrketrening og løpetrening i uka, og to kamper med padel, kan dermed bli overbelastet selv om du er «godt trent». På grunn av belastningen er forskjellig på padelbanen. Man er fremover lent i raske bevegelser for å treffe en ball med racketen. Dette kan føre til korsryggsmerter. 

 Kneproblemer

Knærne, som korsryggen, får økt belastning, med raske start / stopp momenter, er noe som kan føre til smerte. Som regel er det små irritasjoner i senene som oppstår, og du kan også få kjenninger fra menisken. Imidlertid er mer alvorlige skader som menisk skader (brudd) eller korsbåndskader uvanlige. Det er igjen knærne som spiller på banen, Med en kropp som ikke henger med kvalitetsmessig i forhold til hva utøveren har forestilt seg i hode. Les mer om knesmerter her.

Leggsmerter

Gubbe-legg? Det er når du ikke tåler belastningen du blir utsatt for, og musklene får «kramper eller tøyninger» – muskelfibrene får dårligere tilstander og mikro-traumer som er veldig smertefullt (men ikke farlig). Du kan lese mer om muskelspenning og kramper i denne artikkelen. Helseproblemer er også vanlige. Bakgrunnen for smertene er lik den for smerter i leggen, men at belastningen legger seg litt lenger ned mot hælbenet. Du nærmer deg problemet på samme måte.

Forstuet ankel

En forstuet fot bør avlastes og plasseres under kompresjon med støttebandasje for å redusere blødning. Det er lett å skje med en forstuing med raske retningsendringer i padlespillet. Dette skjer ved en forstuing, og slik løser du situasjonen.

Plantar fascitt

Bindevevet (fascia) under foten kan også bli overbelastet under padelspill. Prinsippene er som de fleste andre problemer du får fra aktiviteten din; for store krefter i forhold til dagens kroppskvalitet, dvs. Too much too soon, og for dårlig funksjonalitet i kroppen som fører til overbelastning. Hælspore gjør vondt under foten, og føles vanligvis mest smertefullt når du reiser deg om morgenen og tøyer foten / føttene.

Padelalbue
Trening gir resultater

Hvordan blir jeg kvitt problemet?!

Første hvile – la kroppen komme seg (det gir deg et tiltalende signal)

For hvert spesifikke problem ovenfor finner du videoer og illustrasjoner med øvelser, slik at du kan forbedre forholdene for fortsatt spill. Forbedret kroppskvalitet ikke bare forhindrer eller gjenoppretter skaden din, men forbedrer også spillet ditt!

Et generelt prinsipp som er viktig å trekke frem når det gjelder (idretts) skader, er at du vanligvis trenger innledende hvile! Det vanlige er at du er så giret på å fortsette aktiviteten din – løperen vil løpe, byggherren vil løfte og padelspilleren vil padle. Å være gretten og kjøre på med spillet ditt selv om det gjør vondt ved eller etter hver kamp, ​​er en god strategi – hvis du vil ha langvarige problemer. Hvis du vil komme tilbake til padelbanen så raskt som mulig, er det smartest å la det overbelastede vevet ditt ha en liten periode med mindre belastning.

Dette gjør at kroppen og den smertefulle delen kan komme seg. Jo mer du belaster en overbelastningsskade akkurat når den har oppstått, jo flere problemer vil du ha fremover. Så ikke tro at du vil spille i dag, men tenk også at noen ukers hvile betyr at du sannsynligvis kan spille neste måned. Alternativet, hvis du bare kjører på og ignorerer problemene, kan være at du ikke bare har mer smerte og ikke kan spille neste måned – men kan bli skadet og forhindret videre spill neste halvår.

Opptrening

Rehabilitering på rett sett neste steg i å komme tilbake så raskt som mulig. Du finner øvelsene for hvert symptom / skade under overskriftene ovenfor. Det viktige å forstå er at det ikke bare er det lokale problemet som må løses. Med en padelalbue er det ikke bare den klassiske eksentriske treningen av underarmsforlengerne som skal gjøres. Kroppen består av et system der alle deler påvirker hverandre. Hvis du har dårlig funksjon i for eksempel brystryggen og skulderen, vil belastningen bli fordelt lenger ut i bevegelsesområdet, altså til albuen / håndleddet. ”Don´t (just) shoot the messenger.” Forestill deg at du har 10 arbeidere i en telefonstasjon, og at 5 ikke kommer på jobb en dag. Det vil være problemer for de 5 som er igjen på jobb, årsaken til at de ikke kan levere som normalt er på grunn av de 5 som ble værende hjemme. Poenget er, når en del av kroppen fungerer dårligt,  økes dermed kreftene til og med andre plasser. 

Behandling av padel albue (og andre problemer)

Om du ikke når frem hele veien med egen trening (eller ønsker raskere resultater), kan du søke profesjonell hjelp. En terapeut kan undersøke og behandle smertefulle områder, men også finne ut den faktiske årsaken til overbelastningen, og gi deg behandling for dette. Spesielt for Padelalbue er behandlingen vanligvis en kombinasjon av lokal behandling med sjokkbølge / akupunktur, samt global behandling ved å skape forbedret funksjon i bevegelseskjeden.

Du finner klinikkene våre på nettsiden vårt. For oversikt klinikker og booking av time klikk her

Artikkelforfatter Ole A. Haslestad fra Naprapatlandslaget

Back To Top