skip to Main Content

Spenningshodepine – Hva er det, og hvordan kan man forhindre det

Hodepine er noe de fleste av oss opplever en gang i livet. Normalt sett er hodepine ufarlig og kan behandles med god effekt. Ny og kraftig hodepine som man ikke har opplevd tidligere skal man ta på alvor. De vanligste typene av hodepine er spenningshodepine og migrene. Mindre vanlige varianter er legemiddelutløst hodepine, temporalisarterit, cervikogen hodepine, Hortons og hodepine fremkalt av hjerneblødning, posttraumatisk stress eller hjernehinnebetennelse.

La oss lære deg mer om de vanligste typene; migrene og først av alt: spenningshodepine.

Spenningshodepine

Spenningshodepine – Hva er det?

Spenningshodepine er den vanligste typen hodepine og kalles iblant for stresshodepine eller tensjon type headache. Smerten sitter ofte som et bånd rundt hodet å trykker mot pannen, bak øynene og i bakhodet og kan vare i flere dager. Det er ikke uvanlig at hodepinen oppstår på morgenen og øker i intensitet under dagen, spesielt om stress er med i bildet. Ofte finnes det spenninger og smertefull muskulatur i nakken som kan trigge hodepinen. Kvalme, feber, forandret syn og balanse, og nedsatt allmenntilstand er uvanlig ved denne typen av hodepine.

Forenklet bilde over forskjellige området ulike former av hodepine kan kjennes

Hvem får spenningshodepine?

Flere kvinner enn menn rammes av spenningshodepine, og symptomene oppstår gjerne ved 15 – 50 års alderen.

Symptom spenningshodepine

Et eller flere av følgende symptom kan forekomme ved diagnosen:

  • Spent og smertefull nakkemuskulatur
  • Hodepine som setter seg som et bånd rundt hodet, eller på toppen av hodet, eller i pannen eller tiningen
  • Ofte dobbeltsidig, men kan være ensidig
  • Konsentrasjonsvansker
  • Varighet over flere dager
  • Trøtthet
  • Kvalme
  • Sus i ørene
Spenninger fra nakkens muskulatur er ofte delaktig i spenningshodepine

Årsaker til spenningshodepine

Det kan finnes flere årsaker til at spenning oppstår å skaper hodepine. Når totalbelastningen er så stor at symptom oppstår, er det viktig å ta rede på hva som skaper problemet, slik at du kan unnvike det i den grad det går i fremtiden. Problem fra nakken kan være en årsak/ utløsende faktor til spenningshodepine.

Her ser du noen klassiske årsaker til spenningshodepine:

  • Mangel på hvile og søvn
  • Nedsatt funksjon i nakkens virvler og muskulatur. 
  • Triggerpunkter i nakkemuskulaturen, øvre del av ryggen samt i kjevemuskulaturen
  • Stress
  • Problemer med synet
  • Depresjon og angst
  • Dehydrert
  • Dårlig holdning 
  • Bruk av legemidler
  • Lite fysisk aktivitet
  • Menstruasjon
  • Jernmangel 

Jeg våkner med hodepine – hvorfor?

Våkner du med hodepine kan det være et tegn på kjemisk indusert hodepine/blodsukker-påvirket hodepine; kroppen er stresset om blodsukkeret er lavt, dette kan lede til migrene eller spenningshodepine. Blodsukkeret senkes når du ikke har spist på en stund, da energien fra maten du har spist forbrukes. Opplever du at du ofte våkner med hodepine, test å spise et mindre måltid på kvelden og se om det blir bedre. Kveldsmaten du da spiser kan hjelpe deg å holde blodsukkeret på et bedre nivå slik at det ikke blir for lavt i løpet av natten/morgenen.

Kaffeabstinens?

Man kan også få hodepine av kaffeabstinens. Drikker du mye kaffe, og merker at du får hodepine som slipper når du drikker kaffen din? Da kan det være bra å drikke litt mindre kaffe og se om hodepinen minsker i styrke og frekvens. Kaffe gjør også at ditt såkalte søvntrykk ikke merkes så mye, da koffeinet hemmer virkningen av emnet adenosin som bygges opp ved mangel på søvn. Det finns flere gode effekter av kaffe, men merker du at du får hodepine som koples til kaffen (eller mangelen av), er det en god idé å teste deg fram til hvor mye som er bra for deg. Ikke glem at kaffen kan lure deg til å tro at du ”ikke er trøtt”. Nok søvn er viktig for å ikke få hodepine. 

Toksisk utløst hodepine

Andre midler som kan påvirke hodepine er alkohol (bakrus) eller  legemidler, såkalt legemiddelindusert hodepine. Vær observant om hodepinen din kan komme av legemiddel, også de du tar for å forhindre hodepine. Snakk med legen din om dette om du er usikker. 

Kjevens betydning ved hodepine

Det er ikke uvanlig at kjeven og dens muskulatur påvirker eller skaper hodepine. Over lengre tid kan spenninger i kjevemuskulatur generere hodepine rundt tinningen, pannen og øynene. Observer om du biter sammen eller gnisser tennene på natten eller under stress samt om du føler deg spent i kjevemuskulaturen. Avslapningsøvelser kan redusere symptomene og ved noen tilfeller er det nødvendig å oppsøke en tannlege for videre undersøkelse. 

«KJEVE-AVSLAPPER» Her skal du selv massere tygge- muskulaturen. Sett fingertuppene i siden på kjeven/kinnene og utfør rol- ige sirkelbevegelser med et lett trykk mot muskulaturen i ca. 30 sekunder. Plasser så fingertuppene i området rundt tinningen; her sitter også en viktig tyggemuskulatur. Utfør sirkel- bevegelser i dette området med et lett trykk og rolige bevegelser. Masser hver muskel tre ganger med ca. 30 sekunders varighet. Dette utføres tre ganger om dagen. Musklene som kontrollerer øynene er veldig aktive for ”data-folket”, og har stor innvirkning på musklene i nakken og sentralnervesystemet. Å få gitt disse musklene litt ro er veldig bra. For å for- sterke effekten av ”Kjeve-avslapperen”, lukk samtidig øynene.

Undersøkelse av spenningshodepine

Innen manuell medisin bruker vi framfor alt hendene våre for å kjenne hva som er spent og hva som ikke fungerer som det skal. Din ”sykdomshistorie” etterfølgt av undersøkelse leder til en diagnose og passende behandling. I utgangspunktet er den eneste hodepinetypen som krever akutt hjelp en hjerneblødning – plutselig veldig vond hodepine. Opplever du dette ringer du ambulansen. Alle andre typer hodepine undersøker vi gjennom å teste hvordan nakke og ryggrad beveger seg, kjevens funksjon osv. 

Øynene og hodepine

Ved usikkerhet kan man ta et CT (bilde av hodet), men spenningshodepine er helt ufarlig og kan behandles effektivt. Kommer vi ikke i mål, sender vi gjerne til undersøkelse av synet (optiker eller øyelege), da synet i stor grad påvirkes når vi sitter mye foran skjermen og konsentrerer øynene. Muskler som kontrollerer øyebevegelsene kan være veldig aktive for personer som jobber foran data. Disse musklene har en stor påvirkning på nakkens muskulatur og det sentrale nervesystemet, så bare gjennom å la muskulaturen få hvile kan det medføre positiv effekt. 

Om du synes at du får hodepine når du sitter ved dataen anbefaler vi at du ser på software fra Iris-tech. Iris-tech tillater deg å justere mengde blått lys fra dataen din, men framfor alt minimerer ”flickr” – at led-lampene i skjermen din skrues av og på flere hundre ganger per sekund (dette oppfattes ikke av hjernen din, men er noe som påvirker øynene dine negativt). Iris-tech kan man kjøpe for 150 kr og dette er da en livslang prenumerasjon for denne totalsummen. 

Spenningshodepine
Det re viktig å se hele mennesket for å skape en god relasjon mellom terapeut og pasient, og å få satt rett diagnose

Behandling

Vi behandler med behandlingsmetoder som vil normalisere nervesystemets funksjon. Mobilisering eller justering av stive ledd, muskelbehandling og medisinsk akupunktur er de behandlingsmodaliteter som har blitt Naprapatlandslagets grunnleggende hjelpemidler. Avhengig av hvilke strukturer som skal påvirkes velger vi ut i fra pasientens behov og bakgrunn den behandlingen som er sikker og mest mulig effektiv. Området som behandles kan ofte være nakkens ledd, brystryggen og muskulære spenninger i nakke eller ansiktsmuskulatur. Hvor i hodet du kjenner verken gir oss en indikasjon på hvilke strukturer som er påvirket og hvor i nervesystemet vi kan påvirke det i fra. 

I tillegg til manuell behandling kan stress-reduserende aktiviteter hjelpe – om hodepinen er årsaket av eller påvirket av mental eller emosjonelt stress. For effektive øvelser, se lengre ned.

Hva kan du gjøre selv?

Spenningshodepine minsker eller går bort om man minsker spenningen som utløste hodepinen. Er du spent på grunn av høyt stressnivå er den langsiktige og beste løsningen at du finner en måte å håndtere stresset på. Her følge noen tips for å lindre spenningshodepinen din: 

  1. Stress ned (gjør mer av det som gjør deg rolig og mindre av det som stresser deg).
  2. Sov til faste tider og lenge nok (men ikke for lenge).
  3. Drikk vann (begynn gjerne dagen med et glass eller to, da du har svettet og pustet ut vann på natten).
  4. Spis nok mat, så du ikke får problemer med blodsukkeret.
  5. Ta noen pauser fra skjermene (bruk av skjerm gir gjerne noen negative effekter: stillesittende og belastende for øynene).
  6. Test disse øvelsene fra boken vår ”Smertefri”. De kan øke hele kroppens funksjon slik at muskel-og leddbalansen tillater de beste forutsetningene i din hverdag.

Vil du lære mer om hvordan du kan balansere din helse og skape hurtig og varig forandring, kan du for 99 kr kjøpe e-boken 21 Dager til en sunnere kropp av Naprapatlandslagets Ole A. Haslestad. 

Vil du ha hjelp med din hodepine?

Her finns vi i Naprapatlandslaget, for deg.

Teksten er skrevet med støtte fra bøkene ”Nevrologi” av Aquilonius og Fagius, samt ”Smertefri” av Naprapatlandslaget (avsnittet Hodepine skrevet av Vegard Foyn).

Back To Top