skip to Main Content

Vondt i halebeinet – årsak og hva du kan gjøre med det

Vondt i halebeinet er ikke en vanlig plage, men er veldig plagsomt for den som får det. Halebeinet er den nederste lille delen av ryggraden i enden av korsbeinet. Smerten du kjenner ved skade eller annen belastning av halebeinet kjennes i rompa. Vanlige årsaker til halebeinsmerter er fall på isen eller noe annet glatt, der beina går framover og du faller rett på rompa (halebeinet), og ved fødsel.

Vondt i halebeinet
Illustrasjon halebeinet (rødfarget) sett fra forsiden. Bildekilde: Creative Commons Japan (CC Japan/CCJP)

Symptomer ved smerte i halebeinet

Vondt i halebeinet kjennes i rompa og området der halebeinet er. Bevegelse og belastning som irriterer halebeinet gjør vondt. Å sitte er ofte problematisk (se øvelser og andre tips nedenfor). Det kan også gjøre vondt å reise seg, gå eller løpe. Siden halebeinet er rett ovenfor endetarmen kan det også gjøre vondt ved tømming av tarmen.

Årsaker

pastedGraphic_1.png

Halebeinet er et lite bein som sitter på korsbeinet ved rompa. Det er ganske utsatt ved fall på rompa, da møtet med bakken gir et vold mot selve halebeinet. De vanligste årsakene vi ser er:

  1. Fall på isen
  2. Etter vaginal fødsel
  3. Aktiviteter som aking med mer, hvor en har ristet kraftig eller hoppet og landet på halebeinet. En kan også tenke seg andre grunner som glatt i trappen, fall på sykkelrammen osv. Felles for de fleste med vondt i halebeinet er ”direct impact”, altså fall/støt som irriterer eller skader beinhinnen. Ved kraftige fall kan beinet briste eller brekke.
  4. Belastning av halebeinet på grunn av dårlig funksjon av ledd i ryggen, som kan føre til overbelastning av halebeinet og leddbåndene i området.
Vondt i halebeinet
Halebeinet sett fra siden. Bildekilde: Creative Commons Japan (CC Japan/CCJP)

Behandling av halebeinsmerter

Vi ser ofte at fallskader der halebeinet får seg en smell ikke fikser seg som det skal. En årsak til dette er sannsynligvis at beinet belastes og re-traumatiseres av mye sitting på hardt underlag som irriterer beinhinnen rundt halebeinet. En annen årsak er at kroppen har endret bevegelsesmønster etter smerten som kom via skaden og etterpå.

Dersom leddene i ryggen låser seg som en smerterefleks, blir bevegelsen i ryggen verre. Hvert steg kan da føre til irritasjon av halebeinet, som da får en økt belastning. Behandlingen går ut på å roe ned nervesystemet i området rundt halebeinet og de leddene i bekkenet og korsryggen som påvirker dette.

Det finnes flere måter å avlaste det smertende området og dermed gi smertelindring. Vi i Naprapatlandslaget benytter oss av leddjusteringer av de leddene som er begrenset i sin bevegelse og som dermed kan skape belastning på halebeinet, og muskelavslappende behandling med ulike muskelteknikker eller medisinsk akupunktur. Området i setemuskulaturen samt bekkenleddene og korsryggen er områder vi sjekker ekstra nøye.

Man kan også behandle halebeinet ved å ta tak i beinet fra inn- og utside og påvirke beinet og dets leddbånd. Dette gjøres via endetarmen. Vi utfører ikke denne behandlingen, men dersom den vanlige behandlingen ikke skulle gi fullstendig smertefrihet kan vi hjelpe deg med å finne en terapeut som utfører denne behandlingen.  

Øvelser vondt i halebeinet

Alle øvelser og all trening du kan utføre uten smerte er bra. Spesielt viktige områder som det er viktig å få behandle om det er for spent, er setemuskulaturen, og overgangen mellom brystryggen og korsryggen. 

Stretch setemuskler: Setemusklene (gluteus maximus) fester inn på halebeinet, og denne øvelsen kan redusere spenningen av disse, som igjen kan skape avlastning av halebeinet. Dra beinet til deg som vist på bildet, og hold 30-60 sekunder per side.
Vondt i halebeinet
Universalstillingen: Forbedrer bevegelsen i ryggen som kan avlaste halebeinet ved gange og løping. Ligg i stillingen 1 minutt på hver side noen ganger hver dag til problemet er borte.

Øvelser som gjør vondt råder vi deg til å vente med.

Andre tips ved vondt i halebeinet

Det viktigste tipset ved halebeinsproblematikk som har oppstått av fall er avlastning via mykt underlag når du sitter. Om du har en Tempur-pute eller annet avlastende på stolen, vil belastningen og irritasjonen reduseres og skape bedre muligheter for legning. Det aller beste er kanskje en pute med hull i midten, eller helt enkelt en badering, som gjør at halebeinet ikke belastes direkte. Dette kan du finne på et apotek eller andre butikker, fysisk eller via nettet. Her har du et eksempel

Her tar du kontakt med oss for hjelp

Del gjerne 

Back To Top