Severs skade

Hva er Severs skade / calcaneus apofysitt, og hva kan man gjøre?

Severs skade, også kjent som calcaneus apofysitt, er en overbelastning av vekstsonen i hælbenet. Siden vekstsonen er spesielt følsom for belastning når barna vokser og hælsenen konstant drar i dette området, kan smerte lett oppstå. Dette er grunnen til at barn i alderen 8-15 år oftest rammes av Severs skade. Tilstanden er vanligst blant de som er aktive innen løping og fotball, men forekommer også i andre aktiviteter og idretter. Det skyldes ofte for rask økning av intensitet eller volum i treningen, eller mangel på tilstrekkelige hviledager eller hvileperioder.

Severs skade

Symptomer:

De vanlige symptomene på Severs skade er smerte som er konsentrert på baksiden av hælbenet, rett under hælsens festepunkt. Smerten føles vanligvis langs sidene av hælbenet, spesielt på innsiden, men den kan også spre seg og forårsake ubehag både på utsiden og noen ganger helt under hælen. Skaden resulterer i ubehag både under og etter aktiviteter som belaster føttene. Løping, raske vendinger, hopp og spurt forårsaker vanligvis økt smerte. Smerten kan vedvare i dager eller bare noen få timer, og blir vanligvis bedre med hvile. I verste fall kan smerten bli så intens at barnet ikke lenger kan løpe, og noen ganger ikke engang gå barfot innendørs.

Diagnosen stilles ved en undersøkelse av lege eller manuell terapeut (naprapat, fysioterapeut, kiropraktor). I tillegg til pasientens beskrivelse av symptomer, inkludert smerte ved belastning i hælen, finnes typiske funn som tydelig smerte ved hælbelastning, ømhet ved sidekomprimering av hælen og vanligvis også ømhet ved trykk.

Hva skal man gjøre?

Selv om skaden i seg selv ikke er farlig, kan den være svært smertefull og begrense barnets aktivitetsnivå. Det er imidlertid helt akseptabelt å fortsette å være aktiv til tross for smerten. La barnet selv vurdere om smerten er for intens for å delta i aktivitet.

Det er verdt å vite at plagene alltid forsvinner når veksten av hælbenet avtar. Likevel er det en god idé å bruke hælkopp for å påskynde prosessen, samt å få råd om belastning og hjelp med behandling av området og eventuelle omkringliggende strukturer. I noen tilfeller kan trykkbølgehandling være en del av behandlingsplanen, samt teiping av hælen for å stabilisere hælputen og avlaste hælsenen.

Øvelser som forbedrer kroppens evne til å fordele kraft, og som hjelper barnets muskelbalanse og funksjon, gir ofte positivt utslag, uansett hva diagnosen er. Når det gjelder Severs skade, er funksjonen i korsryggen, hoftene og legger / føtter spesielt viktige områder å rehabilitere / trene opp / skape balanse i.

Øvelser:

Fotsirkler. Denne øvelsen stimulerer forskjellige deler av legg, ankel og fot til bedret funksjon. Legg deg på ryggen på gulvet med det ene beinet utstrakt. Det andre beinet holder du i 90 grader i kneleddet gjennom å folde hendene dine under låret. Den foten du nå har i luften er den som skal trenes: gjør så store sirkler du klarer med foten, 30 sirkler den ene veien (med klokken), og 30 sirkler den andre veien (mot klokken). Under siste delen av øvelsen bøyer du foten opp mot nesen og deretter frem igjen, totalt 30 repetisjoner.

Fotsirkler

Liggende 90° Legg deg på gulvet med leggene oppå en stol, sofa eller lignende, så du får 90 graders vinkel i hoften og 90 grad- ers vinkel i knærne. Armene legges ut mot siden med håndflatene opp mot taket. Stillingen påvirker spenninger og asymmetrier i hoftene og skuldrene, da disse utlignes gjennom påvirkningen fra tyngdekraften og gulvet.

Legg merke til at det kan være noen centimeter glipe mel- lom virvlene i korsryggen og gulvet når du starter øvelsen. Jo lenger du ligger på gulvet, desto nærmere gulvet skal korsryggen komme, i takt med at de spente hofteledds- bøyerne slapper av. Ligg i stillingen i 5-10 minutter eller lenger.

Liggende 90

Tøyning av leggmuskulaturen. Legg deg på gulvet med leggene oppå en stol, sofa eller lignende, så du får 90 graders vinkel i hoften og 90 grad- ers vinkel i knærne. Armene legges ut mot siden med håndflatene opp mot taket. Stillingen påvirker spenninger og asymmetrier i hoftene og skuldrene, da disse utlignes gjennom påvirkningen fra tyngdekraften og gulvet.

Legg merke til at det kan være noen centimeter glipe mel- lom virvlene i korsryggen og gulvet når du starter øvelsen. Jo lenger du ligger på gulvet, desto nærmere gulvet skal korsryggen komme, i takt med at de spente hofteledds- bøyerne slapper av. Ligg i stillingen i 5-10 minutter eller lenger.

Tøying av leggen

Tåhev. Stå på gulvet med føttene samlet og pekende rett fremover. Gå opp på tå, 30 repetisjoner (hold deg fast i noe dersom du har vanskeligheter med å holde balansen). Deretter vinkler du tærne utover i “Charlie Chaplin-stil” og tar 30 repetisjoner til. Avslutt med 30 repetisjoner der du står med store-tærne sammen og hælene ut mot siden.

Alternativ utførelse: Stå i en trapp med fremfoten på trinnet og bakre del av foten utenfor. Senk deg ned i sakte tempo (6 sekunder), og bli i bunn-posisjon i 3 sekunder. Press deg sakte opp så langt du kan (6 sekunder), og hold deg på toppen i 1 sekund. 20 repetisjoner på hvert bein 1-2 ganger om dagen. Prøv å bruke ett bein om gangen, eventuelt kan du hjelpe litt til med motsatt bein på vei opp.

Øvelsen styrker legg- og fotmusklene, strekker i akilles og øker bevegeligheten i ankelen. Ved mindre rupturer og betennelser i senevev er det viktig å strekke senen under belastning for at arrvevet skal bli mykt og funksjonelt. Vær oppmerksom på at smerte kan øke i starten før den igjen minsker.

Tåhev

Artikkelforfatter

Hanna Fridh

Hanna Fridh

Hanna Fridh er naprapat ved Naprapatlandslaget Östermalm; "Jeg behandler pasienter og jobber også som personlig trener og fysioterapeut innen fotball og innebandy, samt er medisinsk ansvarlig for et damelag i Svenske Superligan. Stort personlig interesse for idrettsmedisin, skigåing, trening og litt for mye kaffe».

Referanser:

1. Perhamre S, Lundin F, Norlin R, Klässbo M. Sever’s injury; treat it with a heel cup: a randomized, crossover study with two insole alternatives. Scand J Med Sci Sports. 2010. [Epub ahead of print]


2. Perhamre S, Lazowska D, Papageorgiou S, Lundin F, Klässbo M, Norlin R. Sever’s injury; a clinical diagnosis. Submitted to J Am Podiatr Med Assoc
 
3. https://www.idrottsforskning.se/

Del gjerne dette

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email