skip to Main Content

Meniskskade, symptomer og hva man kan gjøre 

Meniskskade kan oppstå fra traumer eller tunge belastninger, og gir som regel en distinkt smerte på innsiden eller utsiden av kneet. Kneet kan hovne opp og delvis låse seg, dette er tegn på meniskskade. 

La oss se mer på meniskskade, hva det er og hva du kan gjøre:

  • Hva er en meniskskade?
  • Symptomer på meniskskade
  • Hva gjør du med en meniskskade?
  • Forebygging av meniskskader 
  • Meniskskader og behandling hos naprapat 

 

Anatomisk illustration knä
Kneets oppbygging

Hva er en meniskskade?

Menisken er en halvmåneformet skive av brusk som er festet til toppen av underbenet (tibia) i kneleddet, og som ligger mellom underbenet og lårbenet (femur). Hvert kne har to menisker; en på innsiden (mediale menisken) og en på utsiden (laterale menisken).

Meniskens oppgave er å stabilisere og utjevne og korrigere belastningen mellom lårbenet og underbenet. Meniskene er viktige for at samspillet mellom lårbenet og underbenet skal foregå smidig. Menisken har også en støtdempende effekt og gjør at kneleddet kan bøye seg, strekke seg og til og med til en viss grad vri seg. Menisken er en av flere strukturer som kan gi smerter i kneet.

Meniskene er svært utsatt for vridninger og komplekse belastninger i et av kroppens største ledd. De håndterer store belastninger ved raske retningsforandringer. I tillegg kommer høy belastning med kroppsvekt, tyngdekraft og eventuell ekstra vekt eller belastning fra sekk/ utstyr. Overbelastning og skade på menisken er derfor relativt vanlig, spesielt innen idrett.

Størst risiko for å skade den mediale menisken

Skader på menisken oppstår vanligvis ved aktivitet der det oppstår trauma fra utsiden av kneleddet. Den mediale menisken (innsiden av kneet) er festet til et av leddbåndene på innsiden av kneet. For eksempel under en takling i fotball, hvor volden kommer fra utsiden av kneet, presses kneet innover, noe som resulterer i et drag i både menisk og leddbånd. Får du en liten bøy og vridning i underbenet samtidig, har du oppskriften på en skadet menisk – den mediale menisken blir rett og slitt i stykker. I et fungerende kne med god stabilitet og balanse kreves det et større traume for å skade menisken. Med alderen blir kvaliteten på menisken dårligere (degenerasjon) og traumet trenger ikke være like stort for å pådra seg en skade. En ankelforstuing eller en rask vridning i kneleddet under gåturen kan da være nok til å utløse en skade. 

Symptomer på meniskskade

  • Hevelse 
  • Smerter med låsing i kneleddet 
  • Vanskeligheter med å bøye og strekke beinet
  • Vanskeligheter med å legge hele kroppsvekten på det skadde kneet ved stående
  • Smerter mer generelt eller mot innsiden eller utsiden av kneet. 
  • Følelse av svakhet i kneleddet

Hva gjør du med en meniskskade?

En mindre skade på menisken kan leges av seg selv. Mann kan som regel leve uten store problemer i hverdagen og gjennomføre moderat trening og uten å måtte gjøre store tiltak eller inngrep for å takle dette. Oftest lærer personen hvordan man unngår at kneet hovner opp eller låser seg. Personen tilpasser ganske enkelt sine aktiviteter til evnen til kneet og lever med en irritert menisk. 

Hvis du har fått en større skade og smerter i kneleddet, kan det være nødvendig med operasjon. Da jevner ortopeden ut eller skjærer bort de skadede delene av menisken. Dette gjøres med kikkehullsoperasjon med lokalbedøvelse. Rehabiliteringen etter eventuell operasjon handler om å øke styrken og balansen i nedre del av kroppen og opprettholde bevegelighet i alle retninger av kneleddet. 

Forebygging av meniskskader    

Sterke kneledd er kneledd som tåler belastninger i alle retninger og under ulike belastninger. Stabile, sterke kneledd og god kroppsstabilitet minimerer risikoen for å få alvorlige meniskskader. Ved å trene på en måte som styrker kneet i ulike posisjoner får du «organisk» og funksjonell styrke som også bedre tåler de kravene du utsetter kneet for. Trener du variert med tanke på belastning, i forskjellige bevegelsesretninger, og inkluderer både styrketrening og bevegelighet/smidighet, får du et kne som er bedre rustet for «livet» enn om du kun trener noen få øvelser på treningssenteret.

Å ha en aktiv og sterk kjerne (magemuskulatur) er viktig for all stabilitet i underkroppen. Husk å trene slik at du belaster dette på en trygg men utfordrende måte. Øvelsen «woodchop» og «reversed woodchop» gir deg god stabilitet i kjernen, og er også en fin øvelse for å belaste kneet – store krefter går gjennom kneet under denne øvelsen, men uten at kneet roteres i større grad. Så dette er trygt og samtidig effektivt hvis du gjør det riktig, og fungerer også som rehabilitering av en allerede skadet menisk (i så fall er det viktig å samarbeide med en erfaren trener/ terapeut da du må trene med riktig belastning til rett tid.

Husk også at kneet er påvirket av foten og underbenet. Å trene styrke og balanse/ kontroll fra føttene forebygger kneproblemer, og gjør deg også bedre rustet til å korrigere belastninger fra potensielle traumer. Derfor kan du også se gjennom øvelsene vi anbefaler for beinhinnebetennelse. 

Meniskskader og behandling hos naprapat 

Naprapaten kan hjelpe deg med å stille en diagnose etter skade, og hjelper deg med behandling og rehabilitering som gjør at du raskere kan bli smertefri og funksjonell. Gjennom ulike tester, din historie og symptomer kan naprapaten komme frem til hvilke strukturer som er påvirket, og hjelpe med behandling og rehabilitering som er tilpasset deg. Det er viktig å starte tidlig med øvelser som passer akkurat din situasjon og ditt kne for å forkorte plagene og øke for å minimere risikoen for fremtidig skade. Viser deg seg at du har en menisk som naprapaten mistenker er skadet så mye at det krever utredning for eventuell operasjon, kan naprapaten anbefale deg videre for klar diagnostikk med røntgen eller ultralyd. Det finnes en rekke ortoser på markedet som kan hjelpe deg med å stabilisere kneleddet dersom du har hatt vondt. Disse bør kun brukes etter å ha snakket med en dyktig terapeut. Det er mye du kan gjøre selv for å hjelpe til med å helbrede raskere. Med både behandling og egeninnsats kommer du raskere i mål. 

Lykke til! 

Korsbåndskade?

Noen ganger er flere strukturer skadet eller påvirket samtidig. For eksempel kan menisken bli skadet sammen med korsbåndet. Les om Naprapat-landslagets Hannas korsbåndsskade i en skiulykke, og hennes rehabiliteringsreise i denne bloggartikkelen. 

 

Artikkelforfatter

Artikkelforfatter Pontus Melchert Lundell, autorisert naprapat

Pontus Melchert Lindell er naprapat og akupunktør.

Back To Top